יש לכם מרפסת? איזה כיף! נוסף לכם עוד חלל בבית שתוכלו לשים בו את כל הצמחים שייהנו מהשמש, או לארח אנשים בשטח יחסית פתוח. תוכלו לשבת במרפסת בחורף עם שוקולטה ולהסתכל על הגשם כאשר חם ונעים לכם. כל זאת, כמובן, אם הגשם נשאר בחוץ ולא מטפטף עליכם דרך החורים של המרפסת.

מתי כדאי לבצע איטום המרפסת?

באופן עקרוני, איטום מרפסות מתרחש עוד בשלבי הבנייה המוקדמים. למרבה הצער, לא תמיד העבודות האלה מתבצעות ברמה גבוהה כנדרש מנסיבות שונות. חומרי איטום לא איכותיים או יישומם לא על פי התקן, בנייה מהירה ורשלנית שמאפיינת בניינים חדשים או אי ביצוע בדיקות הצפה – כל זה יכול להוביל לבעיות איטום. אז מתי הבעיות האלה הופכות לבולטות ודורשות טיפול?

  • כאשר מופיעים סימני רטיבות במרפסת
  • כאשר יש דליפה בתקרת המרפסת של השכנים שלכם
  • כאשר סימני רטיבות מופיעים בגג המרפסת של השכנים שלכם

שיטות לאיטום המרפסת

אחרי גילוי הנזק יש צורך לבחור בשיטת הטיפול המתאימה ביותר על מנת לתקן אותו. קיימות כמה אופציות של תיקון האיטום במרפסת:

  • תיקון ללא פירוק הריצוף הקיים: זו האופציה הכי זולה והכי פשוטה אבל היא מהווה סוג של פתרון זמני שאמור להחזיק מעמד כמה שנים. אם בעיית הנזילה אינה חמורה והריצוף עצמו יציב, אפשר להסתפק במריחת שכבה אפוקסית בין חיבורי המרצפות. מומלץ גם למרוח חומר סיכה בנקודות המפגש בין הקירות והריצוף.
  • איטום על גבי הריצוף הקיים: האופציה הזו יותר יקרה מהקודמת אבל גם יותר יעילה. בשיטה זו מניחים שכבת איטום מעל הריצוף הקיים ומרצפים את המרפסת מחדש. יחד עם זאת, קיימות מספר מגבלות בהן השימוש בשיטה זו לא יתאפשר: ראשית, לא מומלץ לבצע איטום על גבי הריצוף הקיים כאשר מדובר במשקל יתר שיריעת הריצוף החדש מעמיסה על גבי המרפסת. במקרה זה מומלץ להתייעץ לגבי הנושא עם מומחה מוסמך. שנית, לא מומלץ לבצע איטום בשיטה זו כאשר איטום זה יגרום להפרשי גובה בין המפלסים, כך שאחרי ביצוע האיטום המפלס הפנימי של הדירה יהיה יותר נמוך מאשר מפלס המרפסת. ולבסוף, שיטה זו תיפסל אם משטח הריצוף הקיים אינו יציב מספיק.
  • פירוק הריצוף הקיים והחלפת מערכת האיטום: זו האופציה הכי יקרה וגם הכי יעילה, ומומלצת במיוחד לביצוע במרפסות גג או פנטהאוזים כדי להגן עליהם היטב מפגעי מזג האוויר. בשיטה זו, קודם מוציאים את הריצוף הקיים ומסירים את שכבת האיטום הישנה, לאחר מכן מבצעים בדיקת יובש של הבטון ותיקונים במידת הצורך. בשלבים הבאים מיישמים את חומר האיטום הנבחר ופורסים את שכבת הריצוף החדשה.

כמובן, בכל אחת מהשיטות הנ"ל קיים שלב הכרחי שמתרחש לאחר ייבוש מלא של חומרי האיטום, והוא בדיקת הצפה למרפסת כאשר כל פתחי הניקוז במרפסת סגורים. אם לא יתגלו בעיות במשך 72 השעות הבאות לאחר הבדיקה, המסקנה תהיה שהמרפסת אטומה לחלוטין ומוכנה לשימוש.