קיימות כיום מספר שיטות איטום גגות שטוחיםהנפוצה והמומלצת שבהן היא שיטת איטום גגות בעזרת יריעות ביטומאניות. שיטה זו מתבססת על איטום גגות באמצעות הלחמה של יריעות חומר הנקרא ביטומאןהמצוי בטבע כמינרל או מופק ידנית בזיקוק נפט גולמי או פחםיריעות הביטומאן מועשרות בפולימרים המקנים תכונות שונות ליריעות הביטומאניות בהן גמישות וחוזק ההלחמה מתבצעת עיי חימום הביטומן הקיים ביריעה תוך הקפדה על הכנת התשתית כפי שיצוין בהמשךהתהליך כולו יעיל וידידותי לסביבה.

עבודת האיטום איננה עבודה פשוטה ובמידה והיא לא נעשית כראוי אין בה כל תועלת. איטום גגות כרוך, כמו כן,בסיכונים שונים (הסיכונים העיקריים הם נפילה מן הגג וכוויות), ויש להקפיד על בגדי עבודה מתאימים ועל נקיטת משנה זהירות.

לצורך איטום גגות ניתן להשתמש בשתי שיטות שונות:

  1. יריעות ביטומניות חד-שכבתיות.

  2. יריעות ביטומניות דו-שכבתיות.

כאשר אוטמים גג שלא ירוצף לאחר האטימהיש לבחור באיטום חד שכבתיעובי היריעות יהיה ממ.

לעומת זאת, אם הגג ירוצף, או שמא הגישה אל היריעות תהיה מוגבלת, יש לבחור באיטום דו שכבתי, כאשר עובי היריעות בכל שכבה הוא 4 מ”מ.

בכל שיטת איטום יש להשתמש ביריעות חיזוק לפני יישום שכבת ביטומן.

כך יתבצע איטום גגות בביטומאן בשתי שכבות:
ראשית יש לשטוף את הגג במים ולגרד ממנו שאריות איטום קודמותזהו שלב חשוב ביותרשבלעדיו לא יתבצע איטום יעילשאריות רופפות של חלודהבטוןזפת או כל חומר אחריפגמו משמעותית בחוזק האיטוםאיטום גגות ביטומאני מתאים במיוחד לגגות חדשים או לגגות שנאטמו בעבר בעבודת זיפותמאחר שהזפת והביטומאן שייכים למשפחה כימית אחת והם מגיבים היטב זה לזהאם הגג תוקן בעבר בעבודת זיפותיש לקלף את הזפת עד שמגיעים לבטון החשוףאם הגג צופה בעבר בחומר שונהחשוב להקפיד הקפדה יתרה על שלב הניקיון.במהלך השטיפה רצוי לשים לב לשלוליות שנוצרות בגגהמעידות על שקעים שיש לתקן.

בשלב השני יש למלא את הסדקים והשקעים בבטון החשוף. יש להמתין כשבוע עד להתייבשות המילוי, תוך כדי הרטבת הבטון פעמיים עד שלוש פעמים ביום, כדי למנוע את היסדקותו. במידה והשיפועים בגג אינם נכונים, כדאי לתקנם. שיפועים לא נכונים עלולים לגרום להיקוות מים בנקודות מסוימות, דבר המחליש מאוד את יעילותו שלאיטום גגות.

בשלב השלישי מצפים את הגג כולו בשכבת יסוד, המסייעת בהצמדת החומרים. לאחר התייבשותה, מלחימים יריעות חיזוק על המרווחים והמקומות הרגישים בגג, כגון מרזבים, חיבורים וכדומה.

לאחר עבודות ההכנה, מלחימים את השכבה הראשונה של יריעות הביטומאן. ההלחמה נעשית מאזור המרזבים כלפי מעלה, כדי למנוע חדירת מים. איטום גגות מחייב הקפדה על עיבוד מקצועי של פינות היריעה. רוב היצרנים של חומרי איטום גגות מצרפים הוראות כיצד לעשות זאת. על היריעות להיות מולחמות בכל שטחן, בחפיפה מסוימת זו לזו, בכדי למנוע מעבר מים במרווח שביניהן. כמו כן חשוב להלחימן ליריעות החיזוק.

בשלב האחרון מוסיפים שכבה נוספת של יריעות. יריעות השכבה השנייה מצופות בחומר מסוג אגרגט, המספק מילוי בין השכבות וחוזק מכני נוסף, החשובים מאוד לאריכות ימיו של איטום גגות. חשוב להקפיד ולדייק גם בהלחמת השכבה השנייה, אחרת יחדרו מים בין השכבות ויזיקו לטיב האיטום. משום כך מלחימים היטב את שכבת היריעות השנייה אל השכבה הראשונה. בין היריעות צריכה להיות חפיפה של כעשרים ס”מ מרוחב היריעה.

לאחר סיום ההלחמה, יחייב איטום גגות מוקפד חיזוק היריעות אל הקיר, על-ידי סרגלי אלומיניום. מסביב לסרגלים אוטמים בעזרת מסטיק ביטומאני.

במטרה לסיים את העבודה באופן הטוב ביותר, ולהשיג איטום גגות מושלם, יש לצבוע את הגג בצבע אקרילי מלבין, המספק בידוד תרמי מהשמש.

לסיכום:

איטום גגות בביטומן הוא יעיל מאוד ואיננו מזיק לסביבה. עם זאת, עבודת האיטום היא עבודה הדורשת דיוק ומיומנות. חשוב לבחור בשיטת האיטום המתאימה בעבורכם, ולהקפיד על ביצוע הפעולות כפי שהן רשומות מעלה.

המקפידים לאטום לפי הכללים, יהנו מתוצאות מרשימות ועמידות לאורך זמן.

ם היא עבודה הדורשת דיוק ומיומנות. חשוב לבחור בשיטת האיטום המתאימה בעבורכם, ולהקפיד על ביצוע הפעולות כפי שהן רשומות מעלה.
המקפידים לאטום לפי הכללים, יהנו מתוצאות מרשימות ועמידות לאורך זמן.