כאשר החלטתם שהגיע הזמן לטפל במערכת האיטום של הגג שלכם, אתם צריכים להבין האם מספיק לחזק את האיטום הקיים או כדאי להחליף אותו. ובנוסף, אתם צריכים לבחור את חומר האיטום המתאים ביותר. 

איך לבחור את חומר האיטום?

אם אתם רוצים למרוח שכבה נוספת על השכבה האוטמת הקיימת, אתם צריכים לבדוק מהו חומר האיטום הקיים על הגג מכיוון שהתפיסה הכי טובה נוצרת בין חומרים זהים או לפחות מאותה משפחת חומרים. כלומר, אם עכשיו הגג אטום באמצעות חומר אקרילי, צריך להשתמש בחומר אקרילי נוסף. אחרת התפיסה בין החומרים תהיה זמנית ותצטרכו לעסוק באיטום הגג פעם נוספת.

אם אתם רוצים לשים חומר איטום שונה מהקיים, מומלץ או להוריד את השכבה הראשונה או לחילופין למרוח שכבה של פריימר בין שני חומרי האיטום. וכדי לבחור את החומר המתאים ביותר, צריך לדעת מה היתרונות והחסרונות של כל סוגי החומרים.

מהם חומרי האיטום הקיימים?

  • חומר איטום אקרילי- זה חומר משחתי שאפשר ליישם במריחה או התזה על הגג. הוא מתאים לגגות בטון חדשים וחשופים, גגות איסוכריות, גגות מתכת או למריחה מעל שכבה אקרילית קיימת. עדיף להשתמש בו בגגות משופעים ועם ניקוז טוב כיוון שהחומר לא עמיד בפני מים עומדים ויכול להתקלף כאשר יש מים מצטברים על הגג. היתרון העיקרי הוא המחיר המוזל של החומרים האקריליים.
  • יריעות ביטומניות- השיטה הזאת נחשבת לאחת היעילות ונפוצות ביותר. היישום מתבצע על ידי הלחמה של היריעות אחת לשנייה כך שנוצר "כיסוי" של הגג. השיטה מומלצת לשימוש בגגות בטון חשופים, כחידוש ליריעה ביטומנית קיימת, גגות עם שכבת זפת, גגות מתכת וגגות שטוחים באופן כללי. החומר נחשב לעמיד במיוחד ומחזיק מעמד לאורך שנים רבות אבל כדאי מדי פעם לבצע תיקונים לחיבורים בין היריעות במידת הצורך.
  • זפת- חומר איטום בצבע שחור שמורחים על גגות בטון חשופים או מעל תשתית זפת ישנה. השיטה הזאת היא הוותיקה והזולה ביותר בין השיטות הקיימות. עם זאת, החומר עצמו לא עמיד בפני שמש, דורש תחזוקה שנתית ואורח החיים הממוצע שלו הוא 3-5 שנים בלבד. כיום משתמשים בזפת לרוב כתשתית מקדימה ליריעות ביטומניות.
  • חומרים פוליאוריטנים- זהו חומר בצבע לבן או אפור שמיושם על ידי התזה או מריחה על הגג. נחשב לעמיד במיוחד בפני קרינת UV ומים עומדים. החומר מתאים להרבה סוגים של גגות ושימושי ביותר בגגות שבהם ביצעו הלחמה של יריעות ביטומניות. החיסרון הגדול של חומרים אלו הוא המחיר הגבוה ביחס לשאר החומרים.
  • יריעות EPDM או PVC- יריעות המונחות על הגג ללא הלחמה כך שהן מכסות את כל שטח הגג. הן נחשבות לעמידות בפני קרינה מהשמש וחומרים כימיקלים שונים ומחזיקות מעמד לאורך עשרות שנים. השיטה הזאת מתאימה לכל סוגי הגגות ומומלצת  במיוחד לשימוש בגגות שיש בהן הגבלות משקל כיוון שהיריעות הללו יחסית קלות. החיסרון הבולט שלהן הוא אופן היישום שלהן כיוון שהיריעות אינן מוצמדות לגג וגם כי קשה לאתר את מקור הנזילה ולתקן אותו אם יש הצטברות המים מתחת ליריעות. לכן מומלץ ליישם פריימר שנצמד לגג לפני הנחת היריעות PVC. 

לסיכום, ישנם סוגים שונים של חומרי האיטום והבחירה ביניהם צריכה להתבצע בהתאם לסוג החומר הקיים על הגג, סוג הגג שלכם וכמובן, התקציב שברשותכם.