תהליך איטום הגג מפני נוזלים הינו תהליך הכרחי על מנת להימנע מנזק העלול להיווצר עקב הצטברות נוזלים המחלחלים ונספגים לתוך תשתית הבית או הביניין. ישנן אינספור דרכים לדאוג שתהליך זה יהיה המוצלח ביותר, על מנת לוודא כי מדובר בעבודת איטום שתחזיק מעמד במרוצת השנים. 

אחת הדרכים המוכרות והפשוטות ביותר לדאוג לאיטומו של גג, ובפרט גג החשוף לשמש כמו רבים מגגות ישראל, הינה השימוש ביריעות ביטומניות.

אם כן, מהן יריעות ביטומניות?

מדובר ביריעה המורכבת מכמה שכבות:

  • שתי שכבות זפת, המהוות את החומר האוטם ביריעה. שכבות אלו אחראיות לריח המוכר לאנשים רבים עם תהליך אטימת הגג, היות וזפת הינו החומר המזוהה ביותר עם תהליך אטימת הגגות בארץ.
  • שכבת אריג חיזוק ביניהן, העשויה מחומר קשיח אך גמיש המחזיק את שכבות הזפת במקומן ואשר מאפשרת ליריעה להיות גמישה בפני עצמה, מה שמקל על השימוש בה בתהליך האיטום.
  • שכבת אגרגט, חומר לבן וגרגרי שמטרתו לשמור על היריעה מפני החום והקרינה אליהם נחשפות יריעות אלו תחת קרני השמש החזקות, היות ומדובר בחומר המיועד לאטימת גגות החשופים לשמש.

ישנם כמה סוגי יריעות שונים, אך ניתן לחלק אותן בעיקר לשני סוגים – אלו המיועדות לשימוש בארצות חמות, כמו יריעת APP המשומשת בארץ אשר מסוגלת להתמודד עם חום השמש, ואלו המיועדות לשימוש בארצות קרות במיוחד, כמו יריעת SBS המשומשת בארצות רבות באירופה. ניתן להשיג יריעות בעובי שונה, אך תו התקן הישראלי דורש כי על מנת לעמוד בקרני השמש באזורנו על יריעות להיות בעובי של חמישה מילימטרים.

איך מבצעים איטום באמצעות יריעות ביטומניות?

התקנת היריעות הינה תהליך פשוט ומהיר, אך כזה הדורש הכרות עם החומר המשומש ומיומנות הנרכשת עם הניסיון. ישנן יריעות המיועדות להתקנה ביתית, ואף נוזל המורכת מאותם החומרים המיועד לשימוש עצמי, ואלו חומרים אשר ניתן להדביק או למרוח על גג המבנה על מנת ליצור איטום פשוט. 

יריעות המשומשות על ידי בעלי מקצוע, לעומתן, דורשות שימוש בכלים מיוחדים על מנת להמיס את תחתית היריעה על מנת לדאוג להדבקה תקינה של היריעה. 

תהליך ההתקנה מתחיל מניקוי שטח הגג מפסולת ולכלוך, ומציאת כל הסדקים והאזורים הבעייתיים בתשתית הגג אותם יש לתקן על מנת למנוע את קיומן של נקודות חלשות בעבודת האיטום. לאחר הניקוי והתיקון, יש צורך בכיסוי כל האזורים שיבואו במגע עם היריעה בפריימר – הגג עצמו, הקירות מסביבו ואפילו המרזבים. הפריימר הינו שכבת הבסיס המאפשרת את התקנת היריעה בצורה אחידה. לאחר מכן, מגיעה ההתקנה עצמה. היריעות, המגיעות מגולגלות, נפרשות על פני שטח הגג, ובין כל יריעה ישנו אזור תפר של כעשרה סנטימטרים. אזור התפר אינו מכוסה באגרגט אלא עשוי מאותה הזפת כמו תחתית היריעה הנפרשת לידו, כך שהאזור בו היריעות חופפות נדבק יחדיו בזמן החימום ויוצר אזור אטום ללא חורים. במהלך תהליך זה, על האוטמים לשים לב כי כל דבר הנמצא על הגג כמו קולטנים לדוד שמש, דוודי השמש עצמם ועוד, כולם אינם מוברגים לתוך היריעה אלא לתוך משהו שימצא על היריעה, על מנת לדאוג שלא לנקב את היריעה וליצור סדק מבעוד מועד. לאחר פרישתן, היריעות מחוממות על ידי כלים מיוחדים – המוכר שבהם הלהביור המחמם את היריעה באמצעות אש, וחימום זה ממיס את תחתית היריעה ומאפשר לה להידבק בצורה יסודית לגג ולכל האזורים בהם נפרשה.