הזפת הוא נוזל סמיך המתאפיין בין היתר בעמידותו בפני מים, דבר שהוביל להיותו חומר איטום נפוץ כיום בשוק. רבים מהקבלנים בוחרים לאטום את הגגות בעזרת זיפות ומסבירים את בחירתם בכך שהזיפות הינו זול, פשוט ומתאים לכל סוגי הגגות. אולם, עבור חסרי הניסיון והידע, הזיפות עלול להתגלות כמסובך. יתרה מכך, הזפת דורש תחזוקה רבה ואינה עמידה לטווח הארוך. לכן, אם בכל מקרה בחרתם לזפת את גגכם, מומלץ להיעזר בשירותיו של איש מקצוע מיומן.

שלבי זיפות הגגות

זיפות ניתן לבצע באחת משלוש דרכים, אשר שונות זו מזו רק בשלב הזיפות עצמו.

  1. הכנה מקדימה של הגג

ראשית נבצע ניקיון יסודי של הגג, והסרת מתקנים וחפצים שעלולים ללכלך או להפריע לביצוע העבודה. ניתן ורצוי לנקות את הגג בעזרת מים בלחץ ויש לוודא כי המרזבים אינם חסומים. לאחר הניקיון נקלף את שכבת חומר האיטום או הסיד שמונחת מעל שכבת הזפת, במידה וקיימת כזו. לבסוף, נבחן את שכבת הזפת הישנה ונסיר ממנה אבנים או חומרים שונים שנתקעו בה. במידה ומתגלים סדקים בזפת נאטום אותם טרם הזיפות החדש או לחילופין נסיר את שכבת הזפת הקיימת. אם בחרנו לאטום את הסדקים, נניח יריעת יוטה ועליה נמרח זפת ונחכה לייבושה המלא טרם הזיפות.

2.הנחת שכבת יסוד

נשתמש בחומר ביטומני מיוחד על מנת לסייע להצמדות טובה של הזפת לגג. בין החומרים בהם ניתן להשתמש נמצא החומר פלינקוט, אותו צריך לדלל במים טרם השימוש. את החומר הביטומני נמרח על ידי מטאטא כביש באופן אחיד על הגג, חשוב לוודא שלא נותרו עודפי חומר וכי החומר התייבש לגמרי טרם הזיפות.

3.זיפות דפנות הגג – רולקות

הרולקות הן מקומות המפגש בין דפנות הגג לרצפת הגג. זהו האזור המועד ביותר לסדקים וחדירת מים, על כן נרצה לאטום אותן באופן הטוב ביותר. את זיפות הרולקות נבצע על ידי מריחת שתי שכבות זפת, כאשר ביניהן מונחת רצועת יוטה.

4.זיפות הגג

ראשית יש לוודא כי הגג יבש לגמרי, על כן רצוי לבצע שלב זה בקיץ ומומלץ לחזור על הזיפות כל 3-5 שנים. את הזיפות ניתן לבצע בשלוש דרכים, הראשונה היא מריחת שכבה אחת של זפת כך שנמרח 1.5 קילו זפת למ"ר. השנייה היא מריחת שכבת זפת (1.5 קילו למ"ר), הנחת רשת אינטרגלס ומעליה מריחת שכבת זפת נוספת (1 קילו למ"ר). הדרך השלישית זהה לדרך השנייה, רק עם אריג פיברגלס במקום אינטרגלס. לאחר מכן, כאשר הזפת עוד חמה נפזר חול על מנת לסייע להיצמדות הזפת לגג והסיד לזפת.

5.הלבנת הגג

הלבנת הגג תעשה פעם בשנה, מומלץ בחודשי האביב. טרם ההלבנה נדאג לתקן סדקים בזפת, במידה ויש. שימו לב, אין לבצע הלבנה על זפת חמה! את ההלבנה נבצע על ידי סיד מהול במים ומעורבב בדבק אקרילי או דבק על בסיס לטקס. לחילופין, ניתן לעשות שימוש בחומרים שונים אחרים כמו צבע אקרילי חיצוני למען הלבנה.